3 gode råd til hvordan du skaber et godt arbejdsmiljø på hjemmekontoret

Sundt Arbejdsmiljø

 


Dette indhold er sponsoreret

Med det stigende brug af hjemmearbejde kan man let fristet til at tro at arbejdsmiljøet ikke har den store betydning, og at hjemmekontoret fint kan bestå af en bærbar computer i sofaen. Men det risikerer at skabe problemer både i det private og det professionelle, da et dårligt hjemmekontor risikerer at udviske grænsen mellem det private og professionelle og din fritid og arbejdstid. Et godt arbejdsmiljø burde netop betyde lige meget, uanset om arbejde foregår fysisk, virtuelt, hjemme eller ude. I denne artikel får du 3 gode råd til hvordan du skaber det optimale arbejdsmiljø på hjemmekontoret. 

Skab overblik

Et af de vigtigste komponenter i et godt arbejdsmiljø og god trivsel er overblik. Et rodet hjemmekontor, ligesom en rodet og kaotisk arbejdsplads, skaber ofte problemer med både arbejdsindsatsen og trivslen på længere sigt. Derfor er det vigtigt at skabe overblik og orden i dit hjemmekontor. Mængden af overblik nødvendigt, og formen det kommer i, er selvfølgelig forskelligt fra person til person, men ens for det fleste er behovet for struktur. Det kan skabes ved, for eksempel, at lægge en plan for den kommende dag eller uge, eller have et ryddet skrivebord og beroligende omgivelser der gør det lettere at overskue arbejdet. En opslagstavle er også et rigtig godt redskab til at skabe mere overblik i din arbejdsdag, og kan let tilpasses hjemmekontoret, da det hænges kan hvor der er plads og hvor det giver mening for dig. Opslagstavlen kan for eksempel bruges til at hænge skemaer og tidsplaner, vigtige oplysninger, inspirerende genstande, eller bare billeder af din familie, dit kæledyr, eller hvad der ellers bringer god stemning til dit hjemmekontor. 

Adskil det private og det professionelle 

Et andet godt råd når det gælder hjemmekontoret er at adskille det private fra det professionelle. Mange er måske i en situation, hvor de ikke har et kontor til rådighed og derfor må arbejde i stuen eller soveværelset. Specielt i sådanne situationer er det en god ide at have et afgrænset område hvor du arbejder, og som du kan træde ud af eller skabe afstand til når du har fri. Et godt trick er også at investere i en lille, flytbar skillevæg der kan sættes op når du arbejder og skygge for, for eksempel, tv’et eller sengen, og sættes væk når du har fri og vil bruge disse ting. Det vigtigste er bare at du både mentalt og fysisk husker at skille dit arbejde fra din fritid.

Eliminer distraktioner 

Et sidste godt råd er at så vidt mulige fjerne distraktioner når du arbejder hjemmefra. Det gælder både fysiske og mentale distraktioner, der kan bestå af alt fra medier og skærme du ikke bruger til arbejdet, unødvendig baggrundsstøj eller musik, til bekymringer og den mentale planlægning af alle de ting du skal nå efter arbejde. Prøv derfor at fokusere på de konkrete opgaver du skal udføre i øjeblikket og gem andre bekymringer, tanker og praktiske opgaver til senere. Det skal dog også siges at alle naturligvis arbejder på forskellige måder og har brug for forskellige ting omkring dem, så hvis du for eksempel finder din kat, andre mennesker, musik eller anden baggrundsstøj hjælpsomt frem for distraherende skal du selvfølgelig gøre det vil en del af dit hjemmekontor.